Dag van het Gedrag 2019: 3 waardevolle inzichten

Gepubliceerd op 13 december 2019 om 14:51

In november was de Dag van het Gedrag 2019, en wat heb ik veel geleerd én gelachen. Inspirerende sprekers op het podium, open discussies tijdens de deelsessies, en een thema dat precies in mijn straatje past: Wetenschap ontmoet praktijk. Was je er niet bij? Hier deel ik 3 waardevolle inzichten voor de beginnende en gevorderde gedragsveranderaar.

De drie onderliggende factoren van gedrag

Susan Michie was dit jaar de hoofdspreker. Zij is al een paar jaar bezig om met haar team alle (!) gedragsbeïnvloedingstechnieken te beschrijven en te structuren, om zo toepassing in de praktijk te vergemakkelijken. Een reuzeklus, waar zij opgewekt over vertelt.

Helemaal aan de basis van deze exercitie ligt het basismodel van gedragsverandering, door haar het B-com model genoemd. Elke gedragsveranderaar kent dit model, want welke analyse- of veranderingstechniek je ook toepast, dit is altijd de basis:

 

Gedrag zal eerder plaatsvinden als mensen zowel fysiek als mentaal in staat zijn het gedrag uit te voeren (ze begrijpen wat ze moeten doen, en ze ervaren geen ergonomische belemmeringen), als ze het ook wíllen uitvoeren (ze zijn bewust en/of onbewust gemotiveerd), én als de fysieke en sociale omgeving het gedrag ook ondersteunen.

Wil je gedrag beïnvloeden, dan gebruik je technieken om deze factoren te analyseren en waar nodig te vergroten. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rijk aan gedragsinzichten: editie 2019

Vers van de pers: De publicatie Rijk aan gedragsinzichten: editie 2019. Een publicatie met 35 casussen waarin gedragsveranderingstechnieken in de praktijk zijn toegepast op uiteenlopende onderwerpen. Bijzonder van deze publicatie en ook van de presentaties op de Dag van het Gedrag is dat er ook aandacht besteedt wordt aan experimenten waarbij de interventies geen effect hadden. Geen resultaat is namelijk ook resultaat! Door ook deze experimenten op te nemen kunnen we allemaal leren wat níet werkt. Wat net zo waardevol is als leren wat wél werkt. Want voor een effectieve toepassing van gedragsinzichten in de praktijk is kennis van beide nodig. 

Rijk aan gedragsinzichten editie 2019 is gratis te downloaden via: Rijk aan gedragsinzichten 2019.

 

Alles is een experiment – No-shows

De Dag van het Gedrag wordt georganiseerd door het Behavioral Insights Netwerk Nederland (BIN-NL). En het BIN zou het BIN niet zijn als het deze gelegenheid niet aangreep om een gedragsexperiment uit te voeren.

Voor organisatoren van evenementen zijn no-shows (deelnemers die zich wel opgeven maar uiteindelijk niet komen) altijd pijnlijk. Het verminderen van het aantal no-shows is dus een interessante uitdaging. Het BIN bedacht het volgende experiment om te onderzoeken welke van twee gedragsveranderingstechnieken daarvoor het meest effectief is:

Alle aangemelde deelnemers ontvingen 2 dagen voor het evenement een mail. De helft van de deelnemers las daarin een activerende boodschap, bij de andere helft werd ingespeeld op de sociale norm. Van alle deelnemers die er uiteindelijk waren werd gekeken tot welke groep zij behoorden. En wat bleek: In de groep die de activerende boodschap had ontvangen waren significant minder no-shows!

Niet alleen is dit resultaat interessant voor organisatoren van evenementen, het laat ook mooi zien hoe je relatief gemakkelijk een experiment kunt organiseren rondom activiteiten die toch al plaatsvinden. Misschien zijn zulke kansen er ook wel binnen jouw organisatie? 

      Ik kreeg de activerende mail. En inderdaad: Ik was er! ;-)

Wil je meer weten over gedragsveranderingstechnieken? Of wil je ook de omgeving in je voordeel laten werken? Stuur me dan een berichtje!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.